04.01.2012 | 11:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Základem je láska k profesi

Je tomu tak snad již odjakživa. Tedy alespoň podle mne. Do výlohy Květinářství na hlavní, jak my Počerňáci říkáme ulici Náchodské, nahlížím s ostychem již skoro 15 let. Samozřejmě jsem vstoupila i dovnitř a okusila některé z pokladů zde ukrytých. A nyní konečně přišel čas nakouknout i trochu pod pokličku.

Někdo by se o Horních Počernicích, nejvýchodnějšímu okraji pražské metropole, mohl vyjádřit jako o obydlené výpadovce na Poděbrady. Upřímně řečeno tomu tak i trochu je. I přesto, že Horní Počernice ze tří stran objímají dálniční tahy, existuje v obci silný individuální provoz. Co jednomu může vadit, přináší však jiným užitek. Je tomu tak i pro Alenu Novákovou, která na místní Náchodské ulici již 15 let provozuje Květinářství.
Na dlouhé Náchodské ulici samozřejmě nefunguje jako květinářství jediné. Po celé její délce se v rozmezí let otevírají, a často zase zavírají, podniky konkurenční. Alena Nováková zde však přežívá a dá se říci, že prosperuje a dokonce i expanduje. V loňském roce společně se svou dcerou otevřela květinářství v nedalekých Jirnech; před lety třemi vypomáhala s otevřením obchodu své neteři ve Kbelích. Výhoda blízkých květinářství je zřejmá – když v jednom dochází nějaký potřebný sortiment či se nahromadí zakázky, není pomoc daleko.

Více než 15 let
Vlastní obchod v Horních Počernicích provozuje Alena Nováková od roku 1996. Na ploše 40 metrů čtverečních nabízí květiny řezané, hrnkové a doplňky jako keramiku či drobné ozdoby. Pro nadšené hobby aranžéry jsou v sortimentu různé pomůcky jako korpusy věnců, drátky a stuhy. Každého zaujme uspořádání a velikost venkovní nabídky. Ta se mění s ročním obdobím; v době naší návštěvy byla připravena na Dušičky a převládaly zde věnce a sesazované nádoby. Uspořádání vnitřní prodejny se také mění s významnými floristickými obdobími. Nábytek je sice starší, pochází z doby otevření prodejny, ale jeho řešení je velmi variabilní jednotlivé díly se dají jednoduše přestavovat. O prostor vnitřní části se rovnoměrně dělí živé rostliny a doplňky. K dekoracím výlohy dochází každých 14 dní a zákazníci zde tak naleznou vždy něco nového.
Služby zde nabízené by se daly označit jako klasické – vázání květin k různým příležitostem, příprava dekorací či svatební servis. Hojně spolupracují s mnoha místními organizacemi či školami. Podílí se i na výzdobě místního kostela, divadla i hotelu.

Je třeba se stále něčemu učit
Tolik práce by se těžko dalo zvládnout v jednom. Od roku 2003 má tak Alena Nováková v obchodě pomocnici v Anně Součkové a pravidelně sem docházejí i učenky ze Střední odborné školy stavební a zahradnické na Jarově. Sehnat dobrou sílu, to je podle Aleny Novákové opravdu kumšt. „Sehnat někoho, kdo je ochotný se pořád něčemu učit a kdo má snahu nějak vyniknout, opravdu není jednoduché. Často se mi stává, že mi holky po zaučení odchází, otevřou si vlastní podnik někde v sousedství a čekají zázrak v podobě mnoha zákazníků. A ten se nekoná a do roka obchod zavírají,“ hodnotí Alena Nováková. Ani ona sama ani odpovědná vedoucí obchodu Anna Součková nejsou původem zahradnice či floristky. Majitelka je ekonomka a Anna Součková získala vzdělání v cestovním ruchu. Samy tak nejlépe ví, kolik práce a námahy bylo za ovládnutím potřebných technik a postupů. A bez nich to v květinářství fungovat nebude. Nutností je sledování nových trendů a technik, a to jak v odborných časopisech tak na různých seminářích či předváděcích akcích.
Svou roli zde hraje i ochota a samozřejmostí je příjemné chování k zákazníkovi. Potom se může stát, že více než 60 procent těch, kteří zamíří do obchůdku Aleny Novákové, sem jdou opakovaně. Zhruba 40 % zákazníků je náhodných – květinářství láká svou polohou s možností parkování a vkusně připravenou venkovní expozicí.

Kvalitní zboží je prioritou
Aby se zákazníci vraceli do stejného obchodu opakovaně, je potřeba nabízet široký sortiment a v dobré kvalitě. Cestou k němu jsou prověření dodavatelé. Květiny řezané zaváží do obchodu třikrát týdne společnost Hajdu Flowers Export, s. r. o., z nedaleké Hostivaři. Výhodu nabídky této společnosti vidí Alena Nováková především v široké nabídce kvalitních rostlin. Závoz probíhá na základě objednávky. V případě neočekávané objednávky či vyššího zájmu jezdí majitelka do nedalekého nedávno vybudovaného VGP Parku do společnosti Fleura. Denně nakoupí řezané květiny za zhruba dva tisíce korun. Ve stejném areálu působí i společnost Landgard, kam jezdí nakupovat hrnkové rostliny. Podle jejích slov zde mají velký a solidní výběr.
Pro doplňky jezdí především do Lipenců. Keramiku nakupují na trzích, např. v Berouně či v Kostelci nad Černými lesy. Mají i stálé dodavatele, především z řad výrobců. Mnozí z nich však v posledních letech se svým podnikáním končí.
Sušiny zde nakupují minimum. Domácí druhy si samy pěstují a suší. Ve volných chvilkách v obchodu potom vytváří drobnější i větší dekorace k různým příležitostem.
Okolo 90 % obratu prodejny zabírají podle Aleny Novákové květiny, pouhých deset procent je realizováno v doplňcích.
Řezané květiny jsou po příjezdu do obchodu ošetřeny a vystaveny na prodejně. Majitelka dbá na čerstvost zboží a snaží se prodat přivezené zboží od dvou dnů od dodávky. Tomu napomáhá možnost převozu do sesterské prodejny v Jirnech nebo příprava kytic v předstihu. To podle ní oceňují především méně rozhodní zákazníci z řad mužů.

Příprava na Dušičky a Advent
Bezesporu nejhektičtějším období v prodejně jsou Dušičky a následné adventní období. Ještě na Štědrý den zde připravují dekoraci či vážou kytice, často i po otevíracích hodinách. V sortimentu pro toto období převládají sesazované nádoby a především věnce. Na jejich přípravě se podílí i druhá společnost Aleny Novákové Decus.Cz. Na slaměné korpusy věnců, které nakupuje přímo od výrobce z Krkonoš, je navazováno chvojí, ale v sortimentu nalezneme i věnce z jiných materiálů, jako z trav, listnatých větví i květin. Chvojí nakupuje Alena Nováková ve Fleuře v Drážďanech, často však pochází i z pokácených dřevin místních zahrad. V nabídce figurují zdobené i nezdobené varianty. Klasikou jsou velikosti od 20 do 50 centimetrů, ale jsou zde schopni vytvořit jakékoliv jiné rozměry podle přání zákazníka. Připravené korpusy prodávají jiným květinářstvím, na tři stovky jich potom prodají i ve svém květinářství v Horních Počernicích během adventu. Pro velkoobchodní odběratele nabízí v závislosti na odebraném množství 20 až 30% slevu.
Během ne vždy příjemné návštěvy České obchodní inspekce prošlo loni vše bez problémů. Svíčky adventních věnců byly opatřeny podložkami, vystavené dekorace byly opatřeny cedulkou, že je se jedná pouze o dekoraci a že svíčky není dovoleno zapalovat. Cedulku podobného znění přikládají potom ke každému zakoupenému věnci či svícnu.

Všichni máme stejné problémy
Kromě získání kvalitní pracovní síly si majitelka stěžuje na obchody v sousedství. V nedalekých řetězcích prodávají svazky řezaných květin za nehorázně nízké ceny a ti, kteří je zakoupí, se u ní potom zastavují a žádají o jejich svázání. Stejný problém je i se stánkem před jedním z nich, který otevírá pouze ve vybraných, zákaznicky atraktivních dobách a nabízí především hotové dekorace. Někdy si však zákazník přeje vytvořit i kytici vlastní a ta potom často končí na přepracování v Květinářství Aleny Novákové. „To víte, že se mi to nelíbí, ale chci zákazníkům vycházet vstříc. Napříště se snad těmto prodejnám vyhnou a zakoupí potřebnou dekoraci u nás a bez problémů,“ dodává Alena Nováková.
Alena ani její kolegyně se nemohou pochlubit množstvím získaných titulů a ocenění z různých soutěží. Svou práci však dělají s láskou a porozuměním, a o to by přece v tomto oboru mělo jít také.

Více tipů a inspirativních fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 6/2011.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down