02.07.2010 | 11:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Klára Vilímková: většinu mého života vyplňují květiny

Ve věku, kdy se rozhodujeme o svém budoucím povolání, mívají v tomto ohledu jasno jen někteří. Floristika je jedním z těch oborů, o němž bývají mladí přesvědčeni od samého počátku nebo jsou si jisti svým zájmem o rostliny, nastoupí na odbornou zahradnickou školu a pro aranžování se nadchnou v průběhu studia. Existují ale i jiné, o něco klikatější cesty, jak se k floristice dostat. Jednu z nich zvolila také mladá floristka Klára Vilímková, která momentálně poměrně úspěšně pracuje na volné noze.

Přestože rostliny byly jejím velkým koníčkem už od pěti let, rozhodla se po základní škole nastoupit na uměleckou průmyslovku. Lákalo ji samostatně tvořit a pracovat rukama a zároveň chtěla vystudovat střední školu. Věnovat se floristice jí však tenkrát vůbec nepřišlo na mysl. Zvítězil design hraček a dekorativních předmětů, kde se naučila sama vytvářet především dřevěné hračky, a to kompletně od vlastního nákresu až po realizaci v dílně. A je to právě umění kreativně pracovat, navrhovat a skicovat, které jí v současnosti pomáhá i při aranžování květin. Možností věnovat se po škole designu hraček příliš nebylo, a tak začala Klára pracovat v keramické dílně a vyrábět repliky kubistické keramiky. Konvičky, hrnky, celé čajové servisy a také vázy, od nichž už je to ke květinám alespoň o trochu blíž. Dávný vztah k nim znovu ožil. Od myšlenek nebylo daleko k realizaci a Klára Vilímková nastoupila na zkušenou do květinářství. Poctivě se učila novému řemeslu – od kolegyň v obchodě doslova nasávala teoretické informace a trénovala praxí. Ruce přivyklé vyrábět a tvořit se s květinami poměrně rychle sžily a za nějaký čas už následovala práce v pražském květinovém studiu power of flower a po té vlastní floristická dílna v Buštěhradě.

Odhodlat se podnikat na vlastní pěst v poměrně mladém věku není úplně jednoduché. Jaké byly vaše začátky?
Odešla jsem z květinářství power of flower a rozhodla se, že raději než se nechat znovu zaměstnat, to zkusím sama. Rozeslala jsem nabídky do hotelů a bytovým architektům a měla docela štěstí. Reakcí přišlo poměrně hodně a tyto typy zakázek mě dnes z velké části uživí. Dodávám květinové dekorace do hotelových interiérů, kancelářských prostor i bytů. Spolupracuji například s hotely Imperial, Paříž a Chopin, restaurací Letenský zámeček, Detaillo, sítí kaváren Pause Café nebo bytovými studii Linea pura, Space Plan, MXM architekti či architektkami Evou Heyworth a Květou Lukešovou. Mých služeb využívají rovněž agentury Select Agency a White Agency. Pracuji také pro Holandskou květinovou kancelář a díky kontaktům a své internetové prezentaci se dostanu i ke svatebním zakázkám.

Ke floristice jste se dostala až později. Je rozdíl hledat inspiraci pro hračky a pro květinové dekorace?
V obou případech se člověk musí dívat kolem sebe a zároveň se příliš nepodřizovat tomu, co už vymyslel někdo před ním. Inspiraci je třeba hledat v přírodě i v normálním životě. Narozdíl od hraček jsou květinová aranžmá již většinou určena do konkrétních prostor, a ty jsou pro vymýšlení dekorací vždy určující. S květinami mám to štěstí, že jsem jich doslova plná a neustále mě napadá něco nového. Výhodou je také poměrně široký sortiment materiálů a struktur, se kterými ráda pracuji.

Sledujete moderní trendy? Jaké barvy máte nejraději?
Většinou pozoruji, co se zrovna nosí, ale mou nejoblíbenější barvou pořád zůstává bílá. Bělené materiály považuji za velice elegantní. Ještě více než práci s barvami mám ráda přírodní geometrii a kontrasty tvarů, květy často kombinuji s živým i neživým materiálem a snažím se používat neutrální prvky umocňující vlastní krásu a strukturu květů.

Jakým způsobem vlastně vaše podnikání funguje? Máte nějaké další plány do budoucna?
Doma mám menší sklad na neživé materiály a další potřeby a také dostatek prostoru pro vlastní práci. Přesto raději vytvářím aranžmá přímo na místě, i když to pro mě bývá díky častějším cestám do velkoobchodu časově náročnější. Chci ale zákazníkovi dodat co nejčerstvější zboží. I když je mít jen dílnu možná snadnější, ráda bych, aby se zákazník mohl v mé nabídce lépe zorientovat. To podle mého názoru jde jedině v obchodě, kde bude vystavena celá řada již hotových dekorací. Jednou si snad takové květinářství otevřu.

Mnoho floristů přibližně ve vašem věku má za sebou účast na některé z floristických soutěžích. Objevíte se na nějaké i vy?
Opravdu jsem zatím nikde nesoutěžila. Možná díky tomu, že v oboru již podnikám považuji za důležitější orientovat se především na zákazníky. Každý florista musí umět fungovat především právě ve vztahu k zákazníkovi a právě jemu pokaždé odevzdat co nejkvalitnější práci. V soutěži nejde o reálné podmínky, aranžmá jsou sice nápaditá a dobře propracovaná, nicméně od těch prodejních poměrně odlišná. Proto mě to zatím neláká.

Foto archiv Kláry Vilímkové

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down