Nedávná návštěva nizozemského floristy Jaapa Wisseho proběhla v prostorách Studijního a informačního centra České zemědělské univerzity v Praze. Vedle podzimní a zimní květinové inspirace předvedl své znalosti a zkušenosti s využitím barev v moderní floristice, věnoval se ukázkám dekorace výloh a venkovních prezentací květinového obchodu.
Na podzimní inspiraci Folk&Design a zimní Look and Wonder si v těchto dnech můžeme pouze zavzpomínat. Co však stále je a bude aktuální jsou Jaapovy rady ohledně prostorového uspořádání nabízeného zboží uvnitř a vně obchodu, což je jedním ze základních pilířů úspěchu květinového obchodu. Umění a fantazie daného květináře či floristy ovlivní nejen vytvořená květinová aranžmá či dekorace, ale rozhodne i o způsobu jejich prezentace a celkovém estetickém ztvárnění interiéru prodejny. Je to to první, co zákazníka při návštěvě obchodu či studia osloví.
Spotřeba květin v Evropě jako celku víceméně stagnuje. V západních zemích (kromě Nizozemska a Spojeného království) mírně klesá, v zemích bývalého východního bloku naopak mírně stoupá. Stoupající kupní síla obyvatelstva České republiky se projevuje právě i ve větším zájmu o květinářské produkty. Rostliny jsou vnímány jako dárkový předmět, sezónní dekorace nebo jako trvalá součást životního prostředí. Mnozí z nás si ani nedovedou představit svůj příbytek bez hrnkových květin, truhlíkových výsadeb cibulovin či kvetoucích balkónů. Pokles zájmu spotřebitelů je znatelný u řezaných květin, zeleně či květin sušených. I přes tento pokles zaujímají u odběratelů řezané květiny nejvýznamnější podíl, v roce 2006 to bylo více než 34 %. Řezaným květinám šlapou na paty rostliny hrnkové ¬– v roce 2006 zabraly necelých 33 % prodaných rostlin a v průběhu posledních deseti let vykazují u zákazníků stále větší oblibu.
Vnější plochy zaujmou kolemjdoucí jako první. Právě ty je upozorní, že se v jejich blízkosti nachází květinová prodejna a rozhodnou, zda přistoupí blíže a nahlédnou do výlohy, případně vstoupí do obchodu. K uspořádání prostoru před prodejnou Jaap poradil:
• je nutné si uvědomit, z jaké strany potenciální zákazníci přicházejí a v tomto směru soustředit upoutávku na tabuli a působnost venkovní dekorace,
• vystavené rostliny musíme ochránit proti klimatickým vlivům. Nejškodlivější je vítr, jež je vysušuje, pozor musíme dát i na slunce. Je proto vhodné umístit rostliny do plastových obalů a dostatečně zásobovat vodou. Nesmíme zapomenout na to, že některé rostliny jsou choulostivé a nesnesou pokles teplot pod určitou mez. Pozor musíme dát především na orchideje či v poslední době velmi oblíbené Euphorbia pulcherima. Rostliny musí být dobře ošetřené a reprezentativní,
• vhodné je opatření rostlin viditelnou cenovkou se zřetelně napsanou či natištěnou cenou. Zájem zákazníků získáte, pokud jim na štítku sdělíte více informací o dané rostlině – informace o původu, péči, sdělení českého jména či nějaké specialitě vystavované rostliny,
• zajímavé je také upozornění na probíhající prodejní akce¬ – například při odběru dvou kusů zboží dostane zákazník třetí kus zdarma, či druhé se slevou apod.,
• uspořádání zboží by mělo být výškově členité, pozor ale, abychom jím nezakryli výlohu,
• vhodné je věnovat venkovní prezentaci jednomu tématu – Velikonoce, Vánoce či Dušičky, a propojit ji s uspořádáním vnitřním a s výlohou,
• každodenní úpravu plochy před obchodem nám zjednoduší umístění rostlin na mobilních stojanech,
• nesmíme zapomenout, že prostor naší prezentace, slouží často jako chodník. Ušetříme si tím mnoho nepříjemností a možných poškození drahých rostlin.
Výloha
Předkládá kolemjdoucím to nejkrásnější, co lze v obchodě zakoupit. Prezentuje obchod a slouží jako lákadlo k návštěvě. Aby výloha skutečně splňovala vaše představy a zaujala zákazníka tak, aby vstoupil, musíte mít k dispozici dostatek lákavých komponent. Nejprve je potřeba zvážit několik otázek:
• Její pozice v obchodě a na ulici – přistupují zákazníci k výloze ze strany či čelně?
• Jak dlouho trvá zákazníkovi, než projde okolo výlohy? Co bude ústředním tématem, který jej donutí se zastavit?
• Jakému zákazníkovi je výloha určena?
• Jak často bude výloha obměňována?
• Orientace ke světovým stranám?
• Instalace osvětlení (nasvícení aranžmá, signál, že je obchod otevřen, pozor ale na produkované teplo).
• Možnost umístění pohyblivých prvků.
Před samotnou tvorbou výlohy je vhodné zhotovení nákresu, kde si tyto otázky jasně zodpovíme. Je nutné si uvědomit, že výloha určuje charakter obchodu. Zákazníci ocení její přehlednost a čistotu. Vy zase oceníte dostupnost vystaveného zboží v případě zájmu zákazníka. Veškeré zboží by mělo být opatřeno čitelnými cenovkami a to nejlepší zboží by mělo být prezentováno ve výšce očí.
Vnitřní plochy prodejny
Uspořádání hrnkových rostlin spolu s rozmístěním různých dekoračních předmětů ovlivňuje působení celé květinové prodejny. A nejen to, vystavení daného aranžmá na prodejně je pro zákazníka skrytou radou, jak jej umístit ve svém příbytku. Nesmíme také zapomenout, že optimální vnitřní dispoziční řešení prodejny šetří čas i námahu jejím pracovníkům.
Vybavení obchodu by mělo být dostatečně variabilní, zároveň však jednoduché a přehledné. Hrnkové rostliny nejlépe vyniknou na stolech, policích či stojanech a je lépe je umístit na podmisky. Běžnější rostliny mohou být vystaveny v platech na podlaze prodejny, těm dražším a vzácnějším by měl být dán potřebný prostor, ve kterém vyniknou. Ve vyšších výstavních prostorách je vhodné umístit pouze věci, které nepotřebují zalévat jako vázy či dekorační materiál.
Ve velkém obchodě je lepší představit zboží v menších prezentacích v různých koutech a v různých výškových úrovních. Vše by mělo být prezentováno ve skupinách, ať barevných či tématických.