Koncem ledna se v německém Essenu konal již tradičně veletrh Internationale Pflanzenmesse (IPM). Pro floristy a nejen pro ně je místem načerpání inspirace a energie potřebné do další tvorby.
„Svět k nám do Essenu přišel nalézt nové informace, navázat nové kontakty a řádně se zorientovat v sortimentu“ zhodnotil Heinz Herker, prezident německé zahradnické asociace (Zentralverband Gartenbau – ZVG) právě ukončený 29. ročník veletrhu IPM.
Tradičně vysoká návštěvnost
Jeho slova potvrzuje i obrovská účast vystavujících i návštěvníků. Sešlo se zde více než 1500 vystavujících společností ze 47 zemí a jejich prezentace navštívilo na 60 tisíc návštěvníků z celého světa. Někdy však ani vysoká účast nemusí být zárukou úspěchu. V Essenu však okolo 35 % návštěvníků uzavřelo nějaký obchod a dalších 46 % se chystá objednávat v návaznosti na veletrh. Spokojenost s veletrhem je tak na obou stranách. Již po skončení veletrhu se 92 % vystavovatelů a 93 % návštěvníků vyjádřilo, že se chystají na veletrh v roce 2012. Termín příštího již 30. ročníku je známý již dnes. Odehraje se tradičně na výstavišti v německém Essenu, a to 24. – 27. ledna.
Vystavovatelé přijeli z celého světa. Mezi ty stálé řadíme samozřejmě domácí německé producenty, ale veletrhu se pravidelně účastní vystavovatelé z Itálie, Dánska, Francie, Nizozemska, Belgie či Polska. Historicky první prezentace na tomto veletrhu si v tomto roce odbyly společnosti z Ukrajiny, Srbska, Litvy, Lotyšska či Jižní Koreji. Nechyběli zde ani zástupci České republiky. Výhodnou polohu v rohu výstavní haly číslo 10 obsadili zástupci Svazu školkařů České republiky. Druhou českou společností byla Plastia, s. r. o, nabízející plastové truhlíky, podmisky či konvičky.
Nechybí zde floristé
Pro mnohé floristy je návštěva této akce zdrojem inspirace pro celý rok. Jako v minulých letech se mnohé floristické prezentace odehrávaly pod taktovkou Manfreda Hoffmanna a jeho týmu floristů sdružených v Asociaci německých floristů (Fachverband Deutscher Floristen – FDF). Společně s Holandskou květinovou kanceláří představili čtyři trendy pro úspěšný květinový obchod zaměřené na odlišné skupiny zákazníků. Jako základ berou jako v loňském roce dvě skupiny zákazníků: první, orientovanou na rodinu a druhou, která se soustředí spíše na budování vlastní kariéry, kulturu a pocit svobody. Sweet Harmony (Sladká harmonie) se zaměřuje na romantiky, barevně zaujme trend Holiday Home (Dovolená doma), tradiční Noble House (Noblesní domov) a exkluzivní Nostalgia Chic (Nostalgická elegance) útočí na konzervativnější zákazníky.
Zajímavou trendově orientovanou expozicí se mohlo pochlubit i vydavatelství Bloom´s.
Výstavní plocha o rozměrech 600 metrů čtverečních představila vedle přehledně uspořádaných publikací, vánočních a pohřebních dekorací i zajímavé práce ze soutěže New Faces. Již třetí ročník hledání nových floristických talentů představil deset soutěžících, kteří se probojovali z předchozích kol. Odborná porota pod vedením Klause Wagenera (ve které nechyběl český zástupce v podobě Marie Bittnerové) na základě předvedených prací vybrala tři kandidáty, kteří budou moci po dobu jednoho roku čerpat finanční i osobní podporu týmu Bloom´s.
A to nebylo zdaleka vše. Na následujících stránkách uvidíte, kolik floristických akcí zde proběhlo. Některým z inspirací se budeme věnovat v následujících číslech časopisu Floristika.
Text Helena Piková Foto redakce, Nicol Fink a R. Schimm