Přepravit lodí z Ekvádoru do Nizozemska růže, které vydrží ještě celých pět týdnů ve váze. Ano, je to možné. Byl to jeden z výsledků pokusů v oblasti přepravy, které se odehrály v rámci projektu CoCos (Containerisatie en Conditionering in Sierteeltketens).
Projekt, který finančně podpořilo nizozemské Ministerstvo obchodu společně s provincií Noord Holland, probíhá v rámci programu Pieken in de Delta se zaměřuje na kompaktní silniční a lodní dopravu místo využívání nákladních automobilů a letadel. Na projektu se podílí nizozemský Svaz velkoobchodníků květinami VGB, aukční firma FloraHolland a Univerzitní a výzkumné centrum Wageningen (Wageningen Universiteit & Research,WUR), které provádělo technický výzkum.
Ve vodě nebo na suchu
V současné době se zkoumá, jak během plavby na moři co nejlépe květiny uchovávat. Při jednom z posledních pokusů bylo zjišťováno, zda je lepší přepravovat růže ve vodě nebo tzv. na sucho. Ukázalo se, že místo na vodní lázni lze růže úspěšně přepravovat i na sucho. A pokud jsou použity správné krabice a postupy, dokonce se tím sníží riziko botrytidy. Krabice musí dostatečně propouštět proudící vzduch a musí zabraňovat přílišnému vlhku. Dále je velmi důležité, aby se dodržel chladicí režim od sklizně květin ve školce až po jejich nalodění.
Pokusy s růžemi zabalenými v krabicích se prováděly v laboratoři, kde byly simulovány podmínky přepravy po moři. Byly ovšem provedeny i dva praktické pokusy na lodi z Ekvádoru, do nichž se zapojil dovozce Oudendijk a organizace Mondial Flower International (MFI). Vědci proto navštívili školku, kde se zvláště věnovali kondicionování sklizených květin, které pak byly v kontejnerech dopravovány na loď. "Růže na ni dorazily ve velmi dobrém stavu. Díky řádné aplikaci vhodných postupů a příznivým povětrnostním vlivům některé růže krásně kvetly ještě pět týdnů poté, co doputovaly do Nizozemska.", konstatovala Janneke De Kramerová z oddělení Food & Biobased Research WUR.
Kromě růží byla rovněž simulována přeprava chryzantém, aby se zjistilo, které druhy květin se pro námořní přepravu nejlépe hodí. To se může lišit v závislosti na roční době a dokonce i v závislosti na pěstiteli. Pomocí metody testování to však může pěstitel sám zjistit během několika dní. Pro vývozce a dovozce už vznikl i školicí materiály o tom, jak zásilky pro námořní přepravu připravit a čeho je naopak třeba se vyvarovat.
Podle materiálů časopisu Groot Handelsblad, 9/2010 upravil Arnošt Jílek