Tentokrát jsme zavítali za novu tváří časopisu Floristika do kraje školáka Káji Maříka, do malebného městečka pod Skalskou na úpatí brdských lesů, do Mníšku pod Brdy, kde pátým rokem provozuje květinový obchod Pavel Vokurka.
Jak jste se dostal k aranžování květin, ke floristice?
Podle vyprávění mých rodičů, jsem projevoval zájem o květiny již v dětství. S úsměvem často vzpomínají na to, že v okolí našeho domu nestihly žádné kytky vykvést, protože jsem je stihl otrhat a přinést domu do vázy. Ne náhodou, tak po ukončení základní školy moje kroky vedly na Střední odbornou školu stavební a zahradnickou v Praze 9. Můj zájem o zahradničení však velice rychle přerost v mnohem kreativnější obor – floristiku. Dosažením několika úspěchů na floristických soutěžích, kde jsem reprezentoval školu, mě ještě více utvrdilo v tom, že jsme se v mém profesím zaměřením vydal správným směrem.
V současné době provozujete květinový obchod Kytku.cz v Mníšku pod Brdy nedaleko Prahy. Co vše předcházelo rozhodnutí otevřít si vlastní obchod?
Po ukončení studia na škole jsem pracoval v několika pražských květinových prodejnách. Vzhledem k tomu, že se většina z nich nacházela v nákupních centrech, devadesát procent zakázek se týkala vazby kytic, pro mladého kluka po škole, to tak byla ta nejlepší příležitost se zdokonalit v té nejzákladnější floristické činnosti – vazbě volně vázaných kytic.
Myšlenka otevřít si vlastní obchod přišla v moment, kdy u nás v Mníšku ukončil činnost obchod s dárkovými předměty, jehož součástí byl i prodej květin. Vzhledem k tomu, že Mníšek není s pěti tisíci obyvateli až zas tak velké město, byl to do jisté míry risk. Letos to však již bude pět let od otevření obchodu – trochu riskovat se tak někdy vyplácí. Během této pětileté působnosti jsem však čím dál tím více zjišťoval, že by mi více vyhovovala pozice provozovatele obchodu, než být jeho vlastníkem. Od loňského roku je tak obchod provozován pod franchisingovou značkou Kytky.cz. Tento způsob vedení obchodu mě maximálně vyhovuje – naplno se mohu věnovat pouze práci s květinami.
Mníšek pod Brdy, jak jste již zmínil, není velké město. Jaké jsou výhody a úskalí v provozování květinového obchodu ,,na malém městě“?
Dovolím si tvrdit, že úspěšnost v podnikání v jakémkoli oboru na malém městě se odvíjí od slušnosti, vstřícnosti a profesionalitě daného prodejce zboží či poskytovatele služeb. Ztratit důvěru zákazníka negativním postojem či nabídkou nekvalitního zboží, je zde velice snadné a vzhledem k pravdivému rčení, že na malém městě se zprávy šíří rychlostí blesku, nepřicházíte pouze o jednoho zákazníka, ale hned o několik. Lidi, kteří do obchodu přichází, nejsou pro mě jen zákazníci, jsou to lidé, které potkávám cestou do práce, v čekárně u doktora, na procházce se psem. Není pro Vás lepším ukazatelem dobře odvedené práce, než zákazník, který se opakovaně vrací.
Celý rozhovor včetně fotografií autorských prací naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 1/2016.