15.01.2010 | 01:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nastavit si zrcadlo je cesta k úspěchu

Mít inspirativní nápady, dobře znát květiny i materiály a navíc je umět přeměnit v zajímavá a po technické stránce dokonalá aranžmá – to je základem úspěchu každého floristy. Pokud jste ale zároveň majiteli květinových obchodů a studií, kreativita a zručnost nemusí vždycky zaručovat prosperitu. Nedílnou součástí podnikání v maloobchodě je totiž také způsob prezentace květin i vazeb, jejich cena, přístup k zákazníkovi a další služby. A právě na běžný chod prodejny byl zaměřen seminář vedený špičkovým nizozemským floristou Jaapem Wissem.

„V poslední době mohou floristé toužící po vzdělání navštěvovat celou řadu různých seminářů. My jsme se ale výjimečně rozhodli uspořádat školení s cílem pomoci majitelům a provozovatelům květinových obchodů a studií,“ zahájil akci Pavel Rymel, ředitel brněnského velkoobchodu Vonekl, s. r. o., jež seminář organizoval. Jako přednášející předstoupil před šestadvacítku účastníků Jaap Wisse, zkušený florista i majitel rozlehlé prodejny na jihozápadě Nizozemska. Jeho cílem bylo mluvit o věcech, které mohou většině obchodníků připadat zcela samozřejmé a natolik automatické, že je již nejsou schopni příliš vnímat. „Budu se dnes snažit vás právě na tyto aspekty prodeje upozornit,“ nastínil školitel svůj plán posluchačům. A opravdu, nových informací na semináři mnoho nezaznělo, přesto z něj účastníci odcházeli plni nápadů, jak chod obchodu lépe zorganizovat. Jaap Wisse jim zkrátka nastavil zrcadlo a nejen prostřednictvím svého vynikajícího hereckého a řečnického umění je přiměl, aby se znovu zamysleli nad tím, co se jim až do té doby zdálo automatické. Nyní může Jaapovo zrcadlo trochu pomoci v podnikání i vám.

Není prezentace jako prezentace
Pokud hovoříme o běžném květinářství, jehož hlavní náplní je prodej řezaných a hrnkových květin, považuje Jaap za klíčové zákazníka zaujmout a dobře mu prezentovat své produkty. V tomto případě zatím nejde o volně vystavené řezané květiny ani žádné další dekorace a doplňky, řeč je výhradně o hotových aranžmá. „Existují dva možné způsoby prezentace kytic a dalších vazeb, u nichž je třeba rozlišit, s jakým cílem byly zhotoveny a jsou prezentovány zákazníkům. Podle mého názoru musí být v každém obchodě zastoupeny oba,“ vysvětlil Jaap Wisse. Zatímco první z nich slouží v hlavně jako ukázka aranžérských schopností floristů, druhé jsou prvoplánově určeny k přímému prodeji. Rozdíl mezi nimi by měl být na první pohled zřejmý a platí pro ně určitá pravidla, i když samozřejmě není vyloučeno, že prodáte aranžmá z první skupiny a hotové vazby určené k prodeji vám zároveň budou dobrou reklamou. Kde je tedy rozdíl? Kytice a dekorace, které mají vyzdvihnout před zákazníkem um a kreativitu floristů, by měly být vystaveny ve výloze či na pěkném místě v obchodě (mohou být i zavěšené na zdech) a vzhledem k tomu, že se nepočítá s prodejem by na nich mělo chybět označení ceny (vysoké ceny zákazníka spíše odradí). Ze stejného důvodu (nemusí být pro vás ani kupujícího snadno dostupné, v obchodě vydrží déle) by měly být takové dekorace vytvořeny z trvanlivějších materiálů a může jít o kompozice či práce větších rozměrů. Jejich cílem je zkrátka upoutat a poukázat na to, co všechno jste schopni nabídnout.
Pravým opakem je v tomto směru druhá skupina vystavených aranžmá, tj. prezentace vazeb určených k prodeji. Ty je samozřejmě třeba viditelně a srozumitelně označit cenou, umístit je do „centra dění“ v prodejně a tak, aby k nim byl snadný přístup. Stejně jako vy potřebujete o kytice neustále pečovat (doplňovat vodu, čistit, odstraňovat zažloutlé listy, rovnat), musí mít zákazník možnost si vystavené zboží pořádně prohlédnout. „Svou roli hraje také výška, do níž dekorace umístíte – drobné předměty položené na zemi většina lidí snadno přehlédne, ale postavíte-li je například na podstavce, bude efekt o mnoho lepší. Navíc tím vytvoříte dojem lépe zaplněného obchodu,“ předal Jaap posluchačům jednu ze svých cenných zkušeností.

Řezané květiny – hlavní produkt
Samozřejmě, že tím nejdůležitějším zbožím na prodejně jsou řezané květiny, a proto i ony si zaslouží kvalitní prezentaci před zákazníkem. „Vystavení nabídky řezaných květin by mělo mít svůj systém, který pomůže kupujícím ve výběru a usnadní jim rychle si získat přehled o vaší nabídce. Můžeme si zvolit několik kritérií, podle nichž budeme jednotlivé květiny seskupovat k sobě, a ta bychom měli dodržet,“ poradil Jaap Wisse posluchačům. Podle něj je v současné době velkým trendem prezentace květin podle barev, kdy stejně barevné květy seskupujeme k sobě. Záleží na nás a našich prostorových možnostech, jakým způsobem to uděláte – zda budou různé barvy květů tvořit jakési výseče v mnohobarevném kruhu, nebo zda je uspořádáte do pásu vedle sebe či zvolíte variantu prezentace v různých výškách. Každopádně tím zákazníkovi podstatně zjednodušíme výběr barevné kombinace květů. Stejným způsobem můžeme květiny prezentovat ve skupinách podle druhů (například všechny růže k sobě apod.), ceny či s ohledem na období roku (Vánoce, Velikonoce, Valentýn), kterému bychom měli přizpůsobit výzdobu celé prodejny nebo alespoň věnovat nějakou část jejího interiéru.

Mono bunches trendem budoucnosti
Poměrně novým a rozšiřujícím se způsobem prodeje řezaných květin je systém tzv. mono kytic (Mono bunches), při kterém jsou na prodejně vystaveny místo jednotlivých stonků jednodruhové a jednoodrůdové kytice po třech, pěti, sedmi a více stoncích. U Jaapa v obchodě je zcela jednoduše balí do celofánu, a přestože jde v podstatě o práci a náklady navíc, nemůže si je vynachválit. Tento systém umožňuje totiž zákazníkovi si samostatně nebo po poradě s personálem prodejny vybrat libovolný počet „mono kytic“, donést je k prodejnímu pultu a zaplatit buď tak, jak jsou nebo si z nich nechat uvázat výsledné aranžmá. Za velkou výhodu tohoto způsobu prodeje považuje Jaap například skutečnost, že si kupující může sám zvolit, zda chce jen několik květů domů do vázy aniž by platil práci floristy (ta je v Nizozemsku velmi drahá) nebo vázanou kytici jako dárek. Také podle něj dochází méně často k poškození rostlin tím, že si zákazníci vybírají jednotlivé kusy. Co se týče ceny, je výsledná suma za „mono kytici“ prostým násobkem ceny jednotlivých stonků. Cena práce floristy a zisk jsou pak rozpočteny do ceny zeleně a balení kytice, tedy v případě, že si ji zákazník nechá uvázat přímo na prodejně.

Rady Jaapa Wisseho pro úspěch v obchodě naleznete ve Floristice č. 6/2009.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down