I když ve vydavatelství časopisu Floristika pracuji již téměř devět měsíců a s mnohými z vás jsem se setkala na různých akcích, prostor na této stránce se mi dostává poprvé. Jak jsem sama mohla poznat, práce redaktora je činorodá a také časově náročná. Příprava podkladů pro časopis zahrnuje objíždět maximum floristických akcí, oslovovat floristy pro spolupráci nebo kontaktovat externí autory pro odborné příspěvky.
Mimo to, je samozřejmě důležitá naše kancelářská práce, kdy se píší články, vybírají fotografie a všechna data se dávají dohromady. Výsledkem práce několika oddělení v našem vydavatelství je pak kompletní časopis.
Naše práce nám umožňuje nahlédnout do floristického oboru, což je pohled zajímavý a pro laika poučný. Za vaší kreativní činností se ukrývá mnohem více aktivit než jen finální třešnička na dortu v podobě uvázání kytice. Dříve – jako pouhý zákazník – jsem nevěřila kolik položek je započítáno do celkové ceny jedné takové kytice, a to nejenom ve formě doplňkové zeleně, ale také ve formě na první pohled neviditelných položek (nájem, odpisy). Řada zákazníků také zcela opomíjí vaši kreativitu a čas strávený při tvoření kytice.
Čeští floristé a květináři dnes ale zažívají složitější časy, jejich nabídce silně konkuruje levnější ale často méně kvalitní zboží ze supermarketů. Je smutné, že si zákazníci raději koupí květiny ve sterilním prostředí řetězce než v útulném a provoněném obchodě s čerstvými květinami, kde zároveň získají kompletní servis a poradenství. Neopomenutelný je také lidský faktor, kontakt zákazníka s floristou, možnost získání mnohem více informací o konkrétní květině, a pocit že si domů odnáší to nejlepší. Zakoupením již zhotovené kytice neznámého původu (a kolem které je dalších několik zcela totožných) mizí z aranžmá půvab jedinečnosti, u kterého si zákazník sám vybere květiny či si nechá floristou poradit podle osobnosti obdarovaného. S množstvím sortimentu který je dnes k dispozici na specializovaných velkoobchodech je výběr široký a charakteristická květina se najde pro každou osobnost. Lidé, kteří jsou limitováni finančním rozpočtem koupi květiny v dnešní době dvakrát přehodnotí. Na kytice je bohužel stále pohlíženo jako na věc, která není trvanlivá a trvale hmatatelná. I přesto se však květinám na oslavách dostává vždy největší pozornosti a mnohdy potěší mnohem více nápadité aranžmá než jiný hmotný dar. Nezbývá než doufat, že v dnešním hektickém a přetechnizovaném světě zůstanou květiny stále něčím jedinečným, vždyť už jenom jejich nákup v nás vyvolává pozitivní emoce, natož když jimi obdarováváme své blízké. Květiny byly, jsou a já pevně věřím i nadále zůstanou nástrojem projevu našich emocí.
Jana Klečková