Adventní a vánoční čas se v posledních letech stal spíše obdobím honby za nejdražším dárkem, nejlepším kaprem či nejkošatějším stromečkem. Zbylý čas věnujeme vánočnímu úklidu a na klidné rozjímaní již není čas. I proto mnohé zvyky našich předků leží v oblasti zapomnění. Jaká je to škoda, některé z nich mají své kouzlo i opodstatnění.
V naší mysli však přetrvávají mnohé zvyky, jejichž pravý význam a vznik nám kolikrát uniká. Ať jde o křehkou krásu Barborek, mikulášskou nadílku, pečení cukroví či pořízení adventního svícnu a věnce. Právě svícny, věnce či domovní znamení jsou v poslední době velmi oblíbené a floristům nabízí možnost sice hektického ale zároveň i úspěšného zakončení roku díky navýšení prodejů v předadventním a adventním období. Jejich prodej navazuje na skončené Dušičky a tak je důležité se na jejich výrobu včas připravit.
Kde načerpat inspiraci
Předváděčka s vánoční tématikou, která se tradičně odehrává začátkem podzimu v brněnské provozovně společnosti Bohemiaseed, s. r. o, v Brně Královce slouží jako inspirace pro vánoční období. Je však i oslavou dalšího roku, který společnost Bohemiaseed spolu se spolupracujícími sousedy (Rosa, Ar. G. Delta, s. r. o., Neolit) úspěšně zakončila na tomto místě.
Týden po té brněnské probíhá stejná akce i ve velkoobchodu v Lipencích v Praze. O vedení obou se letos postaral Petr Matuška, známý brněnský florista. V Brně vytvořil bezmála 40 adventních dekorací, jejichž základem byly neživé materiály z nabídky společnosti Bohemiaseed a s diváky, především majiteli a pracovníky květinářství se podělil o své zkušenosti a názory. Sortiment, nabízený společností Bohemiaseed je vhodný především pro dekorace, u nichž potřebujeme, aby vydržely delší období bez vnějšího zásahu. To přivítáme právě při tvorbě adventních aranžmá, vznikajících mnohdy ve velkém předstihu. A bez čeho bychom se při jejich přípravě rozhodně neobešli jsou baňky, koule, hvězdičky, ozdobné špendlíky a stuhy všech barev a velikostí.
Nebojte se tvořit kolekce
Základem při tvorbě všech dekorací, těch vánočních nevyjímaje, je znalost místa, pro který jsou určena. Mnohé z nich však nejsou vyráběny na míru a zákazník si je vybírá přímo z hotových dekorací v našem obchodu. Potom jistě ocení, když nabídneme více velikostí, tvarových a barevných variací, ze kterých sám vybere tu pravou. Například věnce nabízejí v obchodě Petra Matušky v průměrech od 20 do 70 centimetrů, což umožní široký výběr a slouží zároveň jako důstojná prezentace.
I přes to, že je u nás červená barva na Vánoce stále populární, Petr Matuška se jí v rámci brněnské předváděčky zcela vyhnul. Velký ohlas zde vzbudila aranžmá v odstínech fialové, zajímavě působila i kombinace zelené a bílé. Vedle červenobílých Vánoc je u nás stále velmi oblíbené spojení bílé a zlaté barvy.
Petr vytvořil vždy sadu vánočních dekorací v jedné barvě – vedle věnce, svícnu, kytice často i prostorovou dekoraci. Jednotlivé práce stejné barvy dozdobil navíc drobným barevným či materiálovým detailem (například stuhou jedné barvy), aby je vzájemně propojil, čímž vznikla zajímavá vánoční kolekce.