O tom, že jakákoliv tvořivá práce spojená s fantazií, talentem a kreativitou je formou umění, včetně floristiky, bylo napsáno už hodně. Co mě však v této souvislosti neustále ohromuje, je schopnost vytvořit si vlastní rukopis v daném odvětví umělecké tvorby.
A tak se neustále zabývám tím, kde je vlastně ta hranice, kdy už svůj rukopis máte a kdy to stále ještě není ono. Myslím, že jej nelze vytvořit uměle, v tu chvíli se pouhá snaha bez invence stává fraškou a strojenou záležitostí bez výrazu. Rukopis považuji za jeden z vrcholů tvůrčí činnosti, utváření umělecké osobnosti – jakousi corporate identity. Nepřestávám obdivovat osobnosti všech směrů, ať už se jedná o architekturu, užité umění, design, malířství, sochařství, filmovou tvorbu a samozřejmě i floristiku. Není úžasné, že si lidé mezi sebou říkají: „To je jasný Nepraš.“ nebo „Klasický Jurkovič.“? Pravda, mnohdy se jednalo o umělce přinášející nový styl působící v určitých přelomových obdobích. Přesto se i v současné době, která je spíše o technologiích a při tvorbě se často čerpá z již vymyšleného, najde mnoho osobností s jasně definovaným stylem. Nesmí se však stát prvoplánovou záležitostí, měla by přicházet a vyplynout přirozeně, je to přeci fáze vývoje jednotlivého umělce. Odděluje skutečný talent od těch bez talentu. I umělecká tvorba má své zákonitosti, které se relativně dají naučit. Další její stránkou je kreativita a již zmíněný talent, kterému se naučit nedá. Ani jedna z těchto složek se bez druhé neobejde, a pokud se skloubí s pílí a vytrvalostí, ocitá se výtvarník na cestě ke svému já, které se v jeho dílech odráží.
Díky působení v redakci našeho časopisu zjišťuji, že i mezi floristy (nejen světovými) jsou osobnosti s jasným rukopisem. Ačkoliv se jedná o tvorbu velmi proměnlivou, která se mnohdy musí do určité míry podřizovat přáním zákazníků, nabývám přesvědčení, že není nutné ztrácet svou tvář. Naopak. Pokud máte tvůrčí vnímání a cit, lze i do komerční floristiky promítnout svou jedinečnost – svůj styl. A tak vám v rušném svatebním období přeji, abyste pod tíhou běžného provozu spojeného s nutností uživení se nepřišli o jistou dávku lehkosti a nadhledu, která vám pomůže neztratit a udržet si vaši značku a reklamu – vlastní rukopis.*
Daniela Urešová