Již před více než půl rokem zvolila Evropa ve slovinském Velenje na soutěži Europa Cup 2007 novou floristickou šampiónku. Stala se jí sympatická Němka Nadine Weckardtová, která tak obsadila pomyslný trůn na následující čtyři roky. Od svého vítězství toho stihla opravdu hodně – kromě vedení vlastní květinové prodejny například připravila ve spolupráci s Asociací německých floristů ve velmi krátkém čase knihu plnou nápaditých aranžmá a vazeb nazvanou Dekorace interiéru: květinové klenoty. A právě o knize, a samozřejmě také o její účasti na Europa Cupu, byla řeč při našem rozhovoru.
Publikace Dekorace interiéru: květinové šperky se zrodila poměrně hekticky. Kdy vůbec vznikl nápad vydat knihu?
Myšlenka připravit soubor inspirativních aranžmá vznikl záhy po té, co jsem uspěla na Europa Cupu. S nápadem přišel Andreas von der Beek, šéfredaktor časopisu Florist. Termín byl ale doslova šibeniční – museli jsme pracovat velmi rychle a za týden, čtrnáct dní připravit zhruba padesát aranžmá. I když to byla velmi stresující práce, nakonec jsem za ni byla ráda, protože jsme se tím vlastně přiblížili realitě v květinářstvích, kde není na vymýšlení a realizaci kytic ani dalších aranžmá také příliš mnoho času.
Aranžmá pro knihu s Vámi spoluvytvářel florista Stefan Göttle, měli jste nějakou společnou myšlenku?
Ano. Pro nás bylo velmi důležité vytvořit inspirace pro praxi v květinových obchodech a studiích. Chtěli jsme, aby obsahovala co nejvíce zajímavých a zároveň opravdu použitelných nápadů. Samozřejmě by vzniklé práce měly být také prodejné, takže jsme vzali všechen materiál, který běžně máme ve svých obchodech a snažili se udělat pěkné a přitom časově nepříliš náročné věci. Myslím, že se nám podařilo vytvořit inspirující kombinace barev i materiálů a knihu naplnit nápady, ze kterých mohou floristé v praxi čerpat.
Stefan mi pomáhal i při přípravě na Europa Cup, takže jsme na jednu stranu docela sehraní, ale na druhou stranu jsme přece jen muž a žena a ti už z podstaty tvoří rozdílně. A to by mělo být pro výsledek jedině pozitivní.
Jak často se Vy sama setkáváte s požadavky na dekorace interiéru ve svém obchodě a jakou má tento druh aranžmá podle Vás perspektivu?
Stále více a více hotelů a společenských prostor si podle našeho názoru zajišťuje výzdobu interiéru samo a my si myslíme, že právě zde je další příležitost pro floristy – další trh, na který mohou proniknout. Podle mě je to jednoduše potenciál, jak v realitě provozu květinové prodejny vydělat další peníze. Například moje kolegyně začala spolupracovat s hotelem, ve kterém se koná velká spousta svateb, a tato spolupráce je pro ni lukrativní, protože znamená dostatek zakázek i v letním období. A podobné příklady slýchávám ve svém okolí stále častěji.
Nemohu se nezeptat na Europa Cup, sama jste jej už zmínila. Jak jste se na soutěž připravovala?
Mám vlastní květinový obchod a také rodinu a tříletou dceru, takže na přípravu příliš mnoho času nebylo. V podstatě jsem vše musela zvládnout hlavně po večerech a všechno tak vznikalo doslova po kouskách. Když je sečtu dohromady, tak vlastní práce mi zabrala zhruba tři týdny. Po pravdě řečeno, docela jsem se obávala soutěžit s tak krátkou přípravou, protože jsem věděla, že v mém díle jsou stále ještě nějaké chyby, ale už jsem zkrátka neměla čas ani energii vše lépe propracovat.
Plánujete po takovém úspěchu, jakým je vítězství na soutěži evropského formátu, účast na dalších podobných akcích?
Po pravdě řečeno ne. Myslím, že by to pro mě momentálně znamenalo spíše krok zpátky a také by to nebylo úplně dobré pro obchod. Přeci jen, teď jsem evropskou šampiónkou. Účast na soutěžích, a nejen na Eropa Cupu, ale také například na německém mistrovství a dalších, mě za poslední tři roky stála poměrně hodně peněz, a právě teď nastal ten správný čas vydělat je zpátky.
Kromě obvyklých témat jako je svatební kytice či překvapení se ve výčtu disciplín na Europa Cupu zcela netradičně, v návaznosti na místo konání soutěže, objevila postava Pipi Punčochaté. Jak Vám téma vyhovovalo?
Pipi Punčochatá bylo pro mě téma příjemné. Mám malou dceru, které se tato pohádková postava velmi líbí, a tak mě sama často inspirovala a možná mi i trochu pomohla podívat se na ni dětskýma očima. Ale je pravda, že pro ostatní účastníky, mohla být zrovna Pipi nepříliš zajímavá a inspirativní.
A závěrem otázka, kterou pokládáme většině floristů. Jak se Vám líbí letošní trendy Colorful Grey a Talking Flowers? Pracujete ráda s těmito inspiracemi ve vlastní prodejně?
Já osobně pracuji raději se svými vlastními emocemi a trendy nikdy neberu v úvahu. Pokud se mi zrovna teď bude zdát, že bych chtěla vyzdobit svůj obchod tak či onak, udělám to a rozhodně nebudu brát ohledy na inspirace, které připravil někdo jiný. Všechno závisí na tom, jak já to cítím a co mě se zdá dobré. Také si myslím, že je třeba používat květiny vhodné k danému období roku – jsou levnější a dostupné. Přesto je podle mého názoru vymýšlení nových trendů důležité a naprosto v pořádku, každý je může sledovat a brát si z nich to, co se mu líbí.