Únor je synonymem lásky a partnerství. Svátek sv. Valentýna, jehož historie sahá až do starověkého Říma, je oslavován zejména v anglosaských zemích.

Původní tradice spojená se zvyky se podobně jako ostatní stala součástí marketingu. V našich krajích se zakořenila spíše u mladších generací. Nicméně den oslavující nejkrásnější cit můžeme směle zařadit mezi sváteční.

Podle materiálu Vlasty Sekyrkové zpracovala Daniela Urešová

Celý text spolu s dalšími inspirativními fotografiemi naleznete v tištěné verzi časopisu Profi Florista 1/2021

Svátek svatého Valentýna má dlouholetou tradici především v anglosaských zemích, a přestože u nás ještě nezdomácněl, jeho popularita
každoročně stoupá, zejména u mladé generace, od roku 2014 se dokonce zdvojnásobila.

Přestože ho slaví jen čtvrtina Čechů, výdaje na oslavu sv. Valentýna přesahují částku úctyhodných dvou miliard. V průměru jsou Češi ochotni utratit za dárek pro svoji drahou polovičku kolem 630 Kč, za valentýnskou večeři v restauraci 1000 Kč. Kromě šperků, parfémů, víkendových pobytů a zážitkových dárků nejčastěji utrácejí za sladkosti
a květiny. A jsou to právě květiny, jež muži volí jako dárek pro své ženy. Do květinářství míří i ti, pro které oslava svátku sv. Valentýna není prvoplánovou, ale spíše spontánní záležitostí.

Celý text článku včetně ilustračních fotografii naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 1/2021.

Tvar srdce ♥ je považován za symbol lásky po celém světě. Jeho forma symbolu je odvozena z listu břečťanu, který jako ozdobný prvek k dekoraci keramiky používala orientální kultura již od roku 3000 let před naším letopočtem. Postupem času se dostal i na evropský kontinent.
Na hlubším významu získal, když se motivy břečťanových listů, coby odolné a trvanlivé rostliny (představy lásky) začal objevovat na řeckých a římských náhrobních kamenech a na prvních křesťanských hrobech.

Proměna zeleného břečťanového listu na červené karetní srdce však trvala několik staletí. Velký podíl na ní mají zejména klášterní ilustrátoři středověkých knih, kteří ´vdechli´ zelenému listu barvu červenou. Zamilované páry jsou ve starých svazcích zobrazovány se stromem života s listy ve tvaru červeného ´karetního´ srdce – barvě krve a lásky. Pro svůj unikátní tvar a hlubokou symboliku se symbol srdce stal natolik oblíbený, že se z evropské kultury rychle rozšířil po celém světě. Ne náhodu se tak tvar karetního srdce vybrali přední světový floristé i pro ztvárnění valentýnských dekorací na loňském ročníku mezinárodního zahradnicko-floristického veletrhu IPM v německém Essenu.

Inspirativní fotografie valentýnských fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 1/2020.

Jak lépe vyjádřit svoje city, náklonnost či sympatie k milované osobě, než květinou? Jako projev lásky byly květiny považovány již za starověku a svoji symboliku si udržely do dnešních dnů.

Nejen na svátek zamilovaných, by tak valentýnsky přizdobené řezané květiny či malá vypichovaná aranžmá měly být zastoupeny (alespoň v omezené míře) v každodenní nabídce každého květinářství. Vystavené na prodejně mohou dokonce zákazníka podnítit ke spontánnímu nákupu. Pro jejich snadné zhotovení můžete využít široké škály technických i dekorativních materiálů z nabídky firmy Florasis zastupující na českém a slovenském trhu značku OASIS®. Inspirací vám mohou být následující ukázky květinových dekorací s jasným poselstvím ´Miluji tě´.

Inspirativní aranžmá pro svátek sv. Valentýna naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 1/2020.

Symbol srdce je po staletí synonymem lásky, citu, náklonnosti, touhy, přátelství, či dokonce odvahy a odedávna se prolínal do mnoha lidských činností, zejména uměleckých.

Zatímco motiv srdce je hmatatelně zachycen v architektuře a sochařství či malířství, jeho symbolika je oslavována v mnoha básních a písních. Motiv a symbol srdce má nezastupitelné místo i ve floristické tvorbě, a to jak ve svatební, tak i smuteční. Výsostnému postavení a oblibě se symbolika srdce těší zejména v období svátku svatého Valentýna, kdy květinové dekorace a kytice ve tvaru srdce patří k těm nejžádanějším.

Text a foto: Arnošt Jílek

Celý text článku včetně fotografií květinových dekorací inspirovaných symbolikou srdce naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 1/2018. 

Karafiát (Dianthus) patří k jedněm z nejkontroverznějších řezaných květin. Ve starověkém Řecku byla nazývána božskou květinou zasvěcenou bohu Diovi, čemuž napovídá i její latinský název.

Je květinou prvního výročí svatby, kdy symbolizuje stálost vztahu a radost z budoucích let. Viktoriánská řeč květin spojuje karafiát se svátkem svatého Valentýna a v pozdějších obdobích je karafiát v řeči květin stále květinou lásky, kde se mu podle jeho barvy přikládá určitý význam. Například bílá značí čistou lásku, tmavě červená lásku hlubokou a zelená lásku ke stejnému pohlaví. V našich krajích je však, ke škodě této květiny a potažmo i potenciálních příjemců, stále zakořeněna jako symbol komunismu a mnoho lidí ji nevyhledává. Přesto má ve floristice široké užití, v současné době je mnoho zajímavých barevných a tvarových kultivarů a výhodou je také cena a trvanlivost. Proto jsme pro vás ve spolupráci s floristou Milanem Dopitou připravili kolekci kytic pro jednotlivé cílové skupiny počínaje malými dětmi až po generaci důchodového věku. Pro tentokrát jsme se rozhodli pojmout valentýnskou inspiraci pragmatičtěji a zaměřit se více na komerční prodej. Milan Dopita pro vás připravil i cenovou kalkulaci jednotlivých prací přesně tak, jako by byla určena zákazníkům v jeho obchodě blízko centra Brna. U všech produktů jsou rozpočtovány jednotlivé položky včetně přesně vyčíslené ceny za práci v konečných cenách pro zákazníky.*

Za poskytnutí materiálu na vytvoření této inspirace děkujeme velkoobchodu Vonekl s. r. o.

Za poskytnutí prostor k focení děkujeme Green yacht Praha.

TEXT A FOTO Daniela Urešová

Celý článek s mnoha inspirativními fotografiemi naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 1/2014

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down