Olomoucké rozárium je součástí Botanické zahrady, která spolu s historickými parky tvoří prstenec zeleně kolem historického jádra města. Postupnou obnovou se celý areál stává živým a moderním městským parkem sloužící k rekreaci všem věkovým skupinám obyvatel a návštěvníků hanácké metropole.

Vznik Olomouckého rozária se datuje do let 1970-1972, kdy vzniklo jako součást areálu Botanické zahrady připojené v 70 letech dvacátého století k parkovému areálu olomouckého výstaviště. Z iniciativy olomouckého Rosa klubu byla na ploše 3,5 ha, která předtím sloužila jako městská deponie odpadků, vytvořena podle návrhů architekta Emila Zavadila netradiční růžová zahrada založena na výsadbě růžových keřů do přísně geometrických záhonů v betonových polích. V roce 1972 bylo rozárium slavnostně otevřeno, při této příležitosti se zde konala celostátní výstava Vyznání růžím, kterou navštívilo přes 100 000 návštěvníků.

Celý text článku včetně ilustračních fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika číslo 5/2020.

Hanácká metropole vzdala hold královně květin. Olomoucké rozárium se od 10.–12. července stalo dějištěm kulturně-společenské akce s pestrým floristickým programem. Na výstavu růží, po uvolnění koronavirových omezeních první u nás pořádané floristické akci, zavítalo v průběhu tří dnů přes dva tisíce návštěvníků.

Výstavu Vyznání růží, která se shledala s velkým ohlasem veřejnosti, pořádalo Výstaviště Flora Olomouc, a. s. za podpory Olomouckého kraje a statutárního města Olomouc. Prostřednictvím bohatého doprovodného programu se královna květin představila návštěvníkům výstavy hned v několika podobách. Jako vysoce dekorativní zahradní rostlina v rozkvetlých výsadbách nově zrekonstruovaného rozária (více na str. 60), kde je zastoupena ve stovkách odrůd.

Celý text článku včetně fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 5/2020.

Olomoucké rozárium je součástí Botanické zahrady, která spolu s historickými parky tvoří prstenec zeleně kolem historického jádra města. Postupnou obnovou se celý areál stává živým a moderním městským parkem sloužící k rekreaci všem věkovým skupinám obyvatel a návštěvníků hanácké metropole.

Vznik Olomouckého rozária se datuje do let 1970-1972, kdy vzniklo jako součást areálu Botanické zahrady připojené v 70 letech dvacátého století k parkovému areálu olomouckého výstaviště. Z iniciativy olomouckého Rosa klubu byla na ploše 3,5 ha, která předtím sloužila jako městská deponie odpadků, vytvořena podle návrhů architekta Emila Zavadila netradiční růžová zahrada založena na výsadbě růžových keřů do přísně geometrických záhonů v betonových polích. V roce 1972 bylo rozárium slavnostně otevřeno, při této příležitosti se zde konala celostátní výstava Vyznání růžím, kterou navštívilo přes 100 000 návštěvníků. Plánovaná výstavba pavilónu, který by poskytl potřebné služby jak návštěvníků, tak i příležitostně zázemí vystavovatelům však nebyla realizovaná, což vedlo k postupnému ukončení pořádání výstav. Celý prostor rozária se postupně odtrhl od hlavní výstavnické činnosti Flory Olomouc, což mělo vliv i na jeho návštěvnost. S klesajícím zájmem veřejnosti se snižoval i rozpočet na jeho údržbu a celý areál začat postupně chátrat.

Celý text článku včetně ilustračních fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 5/2020.

 

Již více jak dvě desetiletí každoročně uzavírá dění na domácí floristické scéně mezinárodní floristická soutěž Brněnská růže. Nejinak tomu bylo i loňskou sezónu, kdy se 15. listopadu sjelo do moravské metropole porovnat své floristické dovednosti a vědomosti na 21 soutěžících. Premiérou 24. ročníku floristického klání se stalo samotné místo konání soutěže.

V minulém čísle časopisu byla uveřejněna reportáž z 24. ročníku mezinárodní floristické soutěže Brněnská růže, jejíž součástí byla prezentace seniorských soutěžních prací. Druhý díl obrazové reportáže je věnován ztvárnění soutěžních disciplín v podání studentů středních odborných škol a učilišť.

Prezentaci soutěžních prací naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 2/2020.

 

Již více jak dvě desetiletí každoročně uzavírá dění na domácí floristické scéně mezinárodní floristická soutěž Brněnská růže. Nejinak tomu bylo i loňskou sezónu, kdy se 15. listopadu sjelo do moravské metropole porovnat své floristické dovednosti a vědomosti na 21 soutěžících. Premiérou 24. ročníku floristického klání se stalo samotné místo konání soutěže.

Během své historie vystřídala Brněnská růže řadu prestižních adres. Skvostné objekty města Brna vynikaly jak svojí historií, tak architekturou. Po několika posledních ročnících, uskutečněných v Konventu Milosrdných bratří, se organizátoři soutěže, Slávek Rabušic, společnost Vonekl, s. r. o., Klia® CZ s. r. o. a Střední zahradnická škola Rajhrad rozhodli pro pořádání soutěže ve zcela unikátních prostorech – interiéru prvorepublikové Vily Stiassni. Rodinné sídlo si nechal podle plánů věhlasného brněnského architekta  Ernsta Wiesnera postavit v letech 1927–1929 brněnský textilní továrník Alfred Stiassni. Zatímco exteriér vily odpovídá puristickému stylu, interiér reprezentativních salónků a soukromých pokojů nepostrádá, jak si rodina přála, prvorepublikový luxus. Soutěžící se tak alespoň na okamžik mohli přenést do éry Oldřicha Nového či Lídy Bárová, období noblesní elegance a vytříbeného vkusu. Genius loci umocněný životními událostmi bývalých majitelů vily je zde patrný na každém kroku.

 

Soutěžní disciplína

První soutěžní disciplínou se stala volně vázaná kytice pro paní domu. Jedním z požadavků bylo jedno, či více druhové zastoupení exotických květů z rodu Protea, Banksia nebo Leucospermum, a to v jakémkoli počtu. Kytice svým designem a provedením neměla při držení v ruce omezovat pomyslnou paní domu při prohlídce hostů vilou.

Celý text článku včetně fotografií vítězů soutěžního klání a soutěžních prací naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 1/2020.

 

Společnost Aleia Roses se letos stala partnerem třetí soutěžní disciplíny na Mistrovství floristů České republiky – Děčínská kotva 2019.

Soutěžní disciplína nesla název Malý sen a byla inspirovaná dílem Antoina Saint-Exupéryho Malý princ – příběhem princovi růže. Soutěžící od společnosti Aleia Roses dostali 40 kusů červených růží ´Red Naomi´, ze kterých měli vytvořit vypichované aranžmá do aranžovací podložky z černé aranžovací hmoty Oasis® ve tvaru srdce.

Společnost Aleia Roses
Aleia roses si klade za cíl stát se lídrem v kvalitě a udržitelnosti ve světě řezaných růží. Odrůdu ´Red Naomi´, královnu mezi růžemi, pěstují v největším a nejmodernějším skleníku v Evropě na severu Španělska. Nizozemská technologie a příznivě španělské klima tvoří výjimečné spojení, které umožňuje vyprodukovat nejdokonalejší a nejtrvanlivější růže na trhu. První květy z Aleia spatřily světlo světa na podzim 2016 v 15-ti hektarovém moderním skleníku nacházejícím se v Parque Empresarial del Medio Ambiente v Garray, jen 8 kilometrů od města Soria na severu Španělska.

Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 4/2019.

 

Růže je odedávna uctívanou květinou s hlubokou symbolikou. Již řecká básnířka Sapfó nazvala růži královnou květin. Po staletí je krása růžových květů opěvována v lyrických baladách, oslavována v básních a zachycena na malířských plátnech.

Symbolika růžového květu představuje jak nebeskou dokonalost, tak pozemskou náruživost. Růže tak byly jak znamením přepychu, mnozí panovníci si dokonce dopřávali odpočinek na loži vystlaném růžovými okvětními lístky, tak i mučednického života, kdy červené okvětní plátky symbolizovaly krev. Pro svoji symboliku byla růže natolik váženou květinou, že se stala oblíbenou erbovní květinou předních evropských šlechtických rodů, na našem území například Vítkovů a Rožmberků.

Celý tex článku, včetně fotografií soutěžních prací, naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika č. 4/2019.

 

Růže ze šlechtitelské dílny Davida Austina jsou dnes celosvětové proslulé. Před sedmdesáti lety však byla odborná obec ke šlechtitelským cílům Davida Austina velice skeptická. Talentovaný šlechtitel a milovník růží, který letos slaví 90. narozeniny, se nenechal odradit a následoval svůj instinkt.

O tom, že to bylo správně rozhodnutí dnes vypovídají desítky odrůd zahradních růží, jež jsou pěstovány milovníky královny květin po celém světě. Každoročně je obohacován o nové odrůdy i sortiment řezaných růží. Stejně jako odrůdy zahradních růží vynikají zajímavým tvarem a stavbou květu v sytých či pastelových barevných tónech a příjemnou vůní.Pro svoji exkluzivitu zaujímají výsostné postavení zejména ve svatební floristice. Z nově vyšlechtěných odrůd vám představujeme ´Beatrice´a ´Tess´.

 

Více informací a inspirativních fotografií naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 4/2016.

Jen málokterá skupina růží si získala celosvětový věhlas jako růže z dílny Davida Austina. Jsou výjimečné nejenom tvarem a stavbou květu, tolik připomínající staré anglické růže, širokou barevnou škálou zejména v pastelových odstínech, ale především podmanivou vůní. Pokud byste chtěli svým zákazníkům nabídnout kousek dokonalé elegance spojené s osobitým šarmem a královské noblesnosti můžete vybírat z nové kolekce odrůd, kterou máme tu čest vám představit.

´Edith´

Odrůda vyniká velkými dvoubarevnými květy, zatímco barva vnitřních okvětních plátků je kombinací žluté a broskvové, vnější okvětní plátky jsou tmavě růžových tónů. Přestože je tato kombinace barev nezvykla, květy působí velice živě. Intenzivní ovocná vůně s nádechem po malinách a vanilce, ještě více umocňuje krásu této růže.

Více informací a inspirativních fotografií o dalších odrůdách růží naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 3/2016.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down