Za trendy do Frankfurtu

Floristická tvorba, jako součást interiérového designu, musí držet krok s vývojem nových trendů. Jednou z nejvýznamnějších akcí určující trendy na nadcházející sezónu je mezinárodní veletrh Christmasworld, který se každoročně koná v druhé polovině ledna.

Každým rokem zaplaví frankfurtské výstaviště Messe tisíce návštěvníků, zejména z řad obchodníků, designérů, pracovníků zahradních center a floristů, zkrátka všech, kteří se profesně pohybují v dekorativním odvětví. Veletrh je bezpochyby vodítkem také pro velkoobchodníky, kteří se mohou velmi dobře zorientovat na poli trendů a nových produktů, kterými následně zásobí své klienty. Veletrh zaměřený zejména na nadcházející Vánoce, je stěžejním bodem v tomto odvětví, a tak ani my jsme na něm nemohli chybět.

Očekáváná Trend show

Nejočekávanější expozicí byla prezentace nových trendů na sezónu 2013-2014, které jsme vám představili v minulém čísle našeho časopisu. Tu si na svá bedra již po několikáté vzali trend scouti Cem Bora, Claudia Herka a Anetta Palmisano z designového studia bora.herke.palmisano. A jak takové trendy vznikají? Scouti polečnosti analyzují trendy v oblasti módy, architektury, umění, interiérového designu a životního stylu. Z analýzy vyselektují nejklíčovější otázky společnosti, nové produkty a nápady pro nadcházející sezónu. Z výsledků jejich pozorování vyvodí příslušné trendy, které se následně prostřednictvím obchodů promítnou až do našich domovů a životní úrovně. Finálním produktem je pak všemi očekávaná Trend show, prezentovaná na veletrhu Christmasworld. Inovací v letošním roce byla nová koncepce prezentace. Pro lepší insipiraci a orientaci byla plocha vyhrazená Trend show větší a do programu byly zařazeny přednášky k jednotlivým tématům nových tendencí. Díky podrobnému výkladu se mohli floristé, designéři a obchodníci výborně zorientovat v aktuálních barvách, materiálech a tvarech, které jsou stěžejním bodem pro sestavování sortimentu pro následující sezónu.

Kterým směrem se trendy ubírají?

Při hledání inspirace stále hraje prim příroda, ať už se jedná o vánoční stromky, umělé květiny, skleněné baňky a další dekorace. Tradiční vánoční červenou odsouvá do pozadí zejména bílá a stříbrná, na ty pak navazují pastelové odstíny od světle růžové až po tmavou fialovou. Pozadí jemným barvám tvoří zemité a zelené tóny, které dokreslují příjemnou atmosféru. U umělých rostlin stále roste tendence se co nejvíce přiblížit realitě, využívají se luxusní a netradiční materiály, zejména hedvábí. Hlavním dekoračním prvkem Vánoc zůstávají skleněné baňky a foukané ozdoby se stále propracovanějším a nápaditějším designem. Stále in jsou třpytivé dekory, pískované bílé sklo, ručně malované i s potisky. Od minimalistických tvarů z čirého skla až po ozdoby ve stylu haute-couture. Stálicí i pro příští svátky zůstávají andělé a betlémy. Také výrobci svíček nezahálejí a snaží se o inovace. Ve velkém výběru barev rozšiřují varianty povrchových úprav, vzory svíček navazují na vzory ozdob, stále více příznivců si získávají i svíčky s LED světlem.

Od marketingu do světa zázraků

Součástí veletrhu Christmasworld byl samozřejmě také doprovodný program v podobě mnoha přednášek a vzdělávacích programů. V prostoru nazývaném Christmasworld forum probíhaly po celou dobu konání veletrhu přednášky z oblasti aktivního prodeje, e-komerce a marketingu, které se mohou podílet na rozšíření klientely. Nejčastěji skloňovanými termíny byly komunikace a nové technologie, zaměřené zejména na komunikaci prostřednictvím internetu a sociálních sítí. S velkým zájmem se setkaly také rozhovory s designéry, přednášky pro floristy, maloobchodníky a zahradní centra.

Kromě odborné části byly součástí veletrhu také speciální instalace. Největší a nejúspěšnější byla rozměrná instalace Window wonderland (Okno do světa zázraků), ve které byly zakomponovány produkty vystavujících firem. Designéři Rudi Tuinman a Pascal Koeleman z nizozemské společnosti 2dezign vytvořili pohádkovou expozici plnou barev, světel, hedvábných květin, vánočních ozdob a hraček, interaktivních prvků a velkého množství inspirativních dekorativních uspořádání. Koncept celé expozice byl postaven na tzv. Wow factoru. Cílem designérů bylo předvést, jak si maloobchody mohou získat a udržet zákazníky instalací postavenou na momentu překvapení, která je doslova pohltí.  

Součástí veletrhu Christmasworld je také charitativní činnost ve spolupráci s francouzskou charitativní organizací ´Les Sapins de Noël des Créateurs´. Každým rokem v období vánočních svátků vytvoří známí umělci a designéři dekorace, které se následně draží a výtěžek je věnován na léčbu dětí postižených AIDS. V rámci veletrhu byly prezentovány objekty na téma vánoce vytvořené předními světovými designéry ve prospěch nadace. Pro letošní rok vytvořil vánočního strom francouzský módní návrhář Jean-Charles de Castelbajac.

Za trendy a nejnovějšími produkty zavítalo na letošní ročník mezinárodního veletrhu Christmasworld celkem 30.641 návštěvníků ze 112 zemí. Už nyní se designéři připravují na další ročník, který se bude konat 24 až 28. ledna 2014.  

 

Text a foto Daniela Urešová

Více informací o trendech naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 2/2013

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *