Trend maker, trend, trendy

S novým rokem se roztrhne pytel s veletrhy, na kterých se prezentují trendy nastávající sezóny. Všichni, kteří se pohybují v oblasti designu a tvůrčích profesí, netrpělivě očekávají, co nám tzv. trend makers – tvůrci trendů nabídnou. Když se těchto lidí zeptáte, jakým způsobem trendy vznikají, popisují své postupy v zásadě stejně. Jak monitorují trendy v módě, užitém designu, umění… Ale kde je ten počátek, u kterého celý kolotoč začíná a jak je možné, že se tvůrci trendů po celém světě nakonec sejdou v podstatě ve stejném bodě? Existuje teorie, o empatii tvůrčích osobností, jsou vnímavější a dokážou vycítit, že je „to něco“ ve vzduchu. Možná, že se soustředí na celkový stav společnosti, a podle toho, jaké emoce převládají, na ně reagují? Myslím tím něco ve smyslu trendů padesátých let, kdy byly v módě barvy a rozverné vzory jako kontrast k uplynulému těžkému období nebo období Květinových dětí v šedesátých letech.

Co nás však na trendech tak láká? Kromě toho, že tvorba trendů je dnes již samostatným marketingovým odvětvím, určitě by měly inspirovat a posunout tvorbu někam dál. Ale mnohdy se inspirace zvrhne spíše do pouhého napodobování a vznikají ploché „dokonale trendy“ kopie. V těchto případech vždy přemýšlím o tom, že tvorba trendů je velmi dobrým marketingovým tahem, jehož cílovou skupinu tvoří zejména slabší osobnosti, které díky nim snáze získají pocit sounáležitosti s masou. Pak už se dostáváme k další otázce, zda se už spíše nepohybujeme na hranici kýče.
Přenést trend do praxe a vhodně ho skloubit s individualitou, vyžaduje určité úsilí a kreativní přístup. Pouhé přejímání předlohy podle mého názoru ani nezapadá do základní myšlenky tvorby trendů. Ty by měly sloužit k inspiraci, napomáhání udržení určitého konceptu, seznámení s novými materiály, možnostmi jejich využití a rozvíjení naší kreativity. Trendy samotné jsou v podstatě pomíjivé a jde prakticky o sezónní záležitost. Základem je nadčasová klasika, která vytváří trvalé hodnoty, a vždy se k ní rádi vracíme. Ale protože člověk je tvor hravý, snaží se neustále vymýšlet nové kombinace, kterými si chce zpestřit život. Mnohdy jsou tyto inovace aktuální v omezeném čase a později se okoukají, ale možná právě to náš život obohacuje.
V tomto čísle jsme pro vás připravili inspiraci v podobě trendů, které jsme měli možnost shlédnout na zahraničních trendy prezentujících veletrzích či od trend makerů. Využijme jednoho z darů přírody, kdy na rozdíl od zvířat vědomě zkrášlujeme prostředí, ve kterém žijeme. Ať už s velkým či menším talentem, vložme do svých výtvorů osobitost a styl.

Daniela Urešová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *