Květiny od mistrů floristů

Obchodů s květinami, které nabízejí kompletní květinářský a floristický servis najdeme v každém městě hodně. Abychom si získali a udrželi klientelu, je nezbytné poskytnout kvalitní služby a určitý nadstandard.

Mnoho prodejců musí odolávat tlaku velkých obchodních řetězců, které mnohdy nemají s oborem nic společného a degradují kvalitu a cenu nabízených služeb. Velké procento zákazníků stále podléhá na první pohled atraktivním nabídkám levných, mnohdy i pod cenou prodávaných, hrnkových a řezaných květin. Ještě nějakou chvíli potrvá, než lidé pochopí, že koupě je výhodná pouze zdánlivě. Rostlinám se většinou nedostává potřebné péče, bývají vystavené stresovým podmínkám. Tomu také odpovídá kultura prodeje a kvalita rostlin. Na jinou kartu se rozhodli vsadit ve společnosti Sixth Sense s.r.o, která vystupuje pod značkou Květinový klub. „ Místo kvantity jsme se zaměřili na kvalitu“ říká majitel společnosti Martin Hakr. V návaznosti na ni se zvyšuje postupně počet klientů díky referencím spokojených zákazníků.
Hřejivá atmosféra
Květinový klub zahájil své působení v roce 2005 svým prvním obchodem v Holešovicích a již druhým rokem působí v Nákupní galerii Atrium na Karlově náměstí. Od prvního říjnového dne rozšířil svou síť prodejen v Praze o další pobočku, tentokrát v Karlíně. Na jejím zřizování pracovali Jan Komzák – přední český florista, který se podílel mimo jiné na návrhu interiéru a Ondřej Čerňák – florista, který již v kategorii juniorů získal mnoho ocenění na prestižních českých floristických soutěžích. Z bývalého tmavého obchodu se starožitnostmi vybudovali příjemný intimní prostor. Prezentace provozovny začíná již na ulici před obchodem. Tematická výzdoba venkovní plochy podle aktuálního období podvědomě působí na kolemjdoucí a vypovídá o celkové koncepci prodejny. Vkusně vybavený interiér působí příjemně čistě. Jak je dobře známo, právě interiér dělá první dojem. Dalším podstatným aspektem, který nejvíce zapůsobí na zákazníky je personál. V Květinovém klubu pracují pouze zaměstnanci s odborným vzděláním nebo letitou odbornou praxí. Mnozí z nás sami na vlastní kůži pocítili, že pokud se nám nedostalo dostatečného a kvalifikovaného servisu, nezáleželo na tom, že obchod překypoval zajímavými nebo neobvyklými nabídkami. Až třetí roli hraje kvalita a následně sortiment zboží. Není nutné přeplnit obchod nepřebernou nabídkou, ve které se zákazník stěží zorientuje. Podstatné je správné pojetí prodejní plochy a naaranžování zboží. Není od věci zákazníkům názorně ukázat možnosti nabízených produktů, jejich umístění v interiéru nebo nepřímo navést klienta na to k jaké příležitosti je lze využít. Vstupní plocha není zahlcena zbožím, zákazníka tak upoutají zejména řezané květiny nabízené jednotlivě i v již připravených vazbách. V dalším prostoru jsou soustředěny pokojové rostliny a doplňky. Místnost je citlivě barevně laděna a doplňky se v ní na různých místech opakují, čímž zákazníka upoutají a zároveň dodají konceptu celé místnosti řád. Prostor působí celistvě a dýchá z něj domácká atmosféra.
Tvář firmy
Společnost si drží také svou corporate identity neboli jednotný firemní styl. Ten se nemalou měrou podílí na úspěšném provozu společnosti. Jednotné logo, barevnost a vizuální prezentace na propagačních materiálech vytváří dojem jasného konceptu, stability a serióznosti firmy. Mají například sáčky s výživou pro květiny a jednotný balicí papír opatřené logem, nabízejí věrnostní program formou Klubových karet. S corporate identity samozřejmě souvisí vnitřní politika a hierarchie pracovních postupů a pozic jednotlivých pracovníků. Tyto aspekty vytvářejí celkovou image firmy, na kterou reflektují zaměstnanci a v návaznosti na ně samozřejmě zákazníci. Stanovením jasných pravidel a optimálních podmínek pro zaměstnance vytvoříme příjemné pracovní prostředí, zaměstnanec je spokojený a to se odráží na jeho pracovním výkonu. Příjemná atmosféra v prodejně hraje obrovskou roli a klienti velmi dobře vycítí, kdy vychází ze spokojenosti zaměstnanců a jejich nadřízených a kdy pouze z drilu.

Přidaná hodnota
A jak tedy všechny tyto aspekty fungují v praxi Květinového klubu? Každou tedy i Karlínskou pobočku vede zkušený florista. U nádražní lávky se zákazníci mohou setkat s Ondřejem Čerňákem. Ten zajišťuje nejen chod celé prodejny, ale také dělá to, co je mu nejbližší – samotnou floristickou práci. Spolu se svými kolegyněmi z oboru se starají o maximální pohodlí zákazníků. Důležitá je i péče o květiny. V průběhu pracovní doby zaměstnanci udržují obchod v absolutní čistotě. Vytvářejí inspirativní dekorace na zkrášlení prodejny, které jsou určeny k prodeji a zároveň personál zákazníkům prezentuje svou kreativitu a dovednosti. Zásadou je prodávat vždy čerstvé řezané květiny, které jsou na prodejně vystaveny v chladícím boxu. Hrnkové květiny vkusně aranžují a umisťují tak, aby dobře prosperovaly. V prodejně tisknou kartičky se základními informacemi o nárocích jednotlivých druhů a jejich způsobu pěstování. Tím ale servis zákazníkům nekončí, všichni zaměstnanci poskytnou kvalifikované informace k jednotlivým druhům. Individuální přístup k zákazníkovi je postaven na maximálním servisu. Květinový klub poskytuje komplexní floristické služby od svatebního servisu, přes společenské akce, výzdobu firemních interiérů až po smuteční floristiku. Každý požadavek je se zákazníkem důkladně konzultován a to nejen v tak citlivých případech jako jsou svatební nebo smuteční výzdoby, ale třeba i v případě „běžného“ nákupu kytice k výročí. V obchodě je možnost v klidu posedět, dát si kávu a s floristy důkladně probrat veškeré požadavky. Při komunikaci se zákazníkem zaměstnanci pracují s českou i zahraniční odbornou floristickou literaturou a katalogy květin. V případě specifických požadavků zajistí objednávku podle její velikosti v co nejkratším termínu. Menší objednávky vyřizují do druhého dne.
Skladba zákazníků je různorodá. Je pravda, že zatím v nově otevřeném převažují klienti z nedalekých administrativních budov Danube House a Nile House, nicméně na základě referencí se spektrum zákazníků rozšiřuje. V Květinovém klubu jsou připraveni kvalitně a s ochotou uspokojit jak velké luxusní zakázky, tak i zákazníka, který jde náhodou kolem a rozhodne se koupit si květinu jen tak pro radost.

Text a Foto Daniela Urešová

Článek naleznete v tištěné verzi časopisu Floristika 6/2012

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *